A téli gumiabroncsok jelölése

27.12.2019 , Jiří Král

Télen sokkal több meglepetés ér minket az utakon, mint nyáron, és nem csak hó vagy jég formájában. A gumiabroncs az ilyen felületeken kevésbé tapad, mint száraz úton, –  éppen emiatt gyártják a téli gumikat.

Značení zimních pneu M+S a 3PMSF


A téli gumiabroncsok jelölése

Bár Csehországban az M+S (az angol mud és snow – sár és hó – szavak kezdőbetűi) jelöléssel ellátott abroncsok téli gumiabroncsnak minősülnek, a futófelület keveréke nem felel meg a 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) alpesi szimbólummal ellátott téli gumiabroncsok biztonsági előírásainak. Ezek rendkívül alacsony hőmérsékletre készültek, és legalább 25%-kal jobb tapadást biztosítanak havon és jégen.

Németországban 2018. január 1-től a téli gumiabroncsok oldalfalán kötelező a 3PMSF szimbólum, amely egy hópelyhet ábrázol, hegycsúccsal a hátterében. Sajnos az M+S szimbólumot gyakran megtaláljuk a terepabroncsokon is, de ezek az abroncsok nem bírják a 7 °C alatti hőmérsékletet. Ráadásul az M+S keverék nem felel meg a 3PMSF-et tartalmazó abroncsok magas biztonsági előírásainak .

Több információ a téli, a nyári és négyévszakos gumiabroncsok közötti különbségekről

Az M+S (az angol mud és snow "„sár és hó” szavak kezdőbetűje) szimbólummal való jelölés. A nyári gumiabroncsokhoz képest az M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsokat továbbfejlesztették (továbbfejlesztett keverék), és alacsony hőmérsékleten, havas úton való vezetésre tervezték, különösen a tapadás és a stabilizálás érdekében. Az M+S jelzést Európában általában a téli gumiabroncsok szimbólumának tekintik. Ennek a minőségnek egy szigorúbb változata – amelyet egyes országok kezdenek megkövetelni – a 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), tehát az „Alpesi csúcs" szimbólum. Az M+S jelzés olyan gumiabroncsok jelölése, amelyek nem feltétlenül felelnek meg a legszigorúbb előírásoknak, de megfelelnek a jogszabályoknak, ám nem teljes mértékben biztonságosak. 

Symbol značení zimních pneu M+S

A 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) jelölés, amelyet egységesen „Alpesi szimbólumként" jelölnek, az UNECE (az Európai Unióban és más országokban, például az USA-ban és Kanadában alkalmazandó) előírásoknak megfelelően azonosítja a téli gumiabroncsokat. Az Alpesi csúcs szimbólummal ellátott téli gumiabroncsokat objektív módon tesztelik, és meg kell felelniük a meghatározott teljesítményhatároknak, vagy nem haladhatják meg azokat. A 3PMSF gumiabroncsok sokkal biztonságosabbak, 25%-kal jobb tapadást biztosítanak, mint a referenciaabroncsok. A VAN-kategória, azaz a tehergépkocsik, kisteherautók és autóbuszok esetében alkalmazható ez a gumiabroncs-jelölési szabvány.

Az Alpesi szimbólum minden olyan téli gumiabroncsmárka futófelületi mintázatán szerepel, amelynek DOT-értéke kisebb, mint 3919, azaz minden olyan téli gumiabroncson, amelyet 39 hét 2019 után gyártottak.  

A téli gumiabroncsok jelölése: 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) = Alpesi szimbólum (alpesi csúcs)

 Značení zimních pneumatik Symbol Alpský štít

Az így megjelölt gumiabroncs a jogszabályok szerint téli gumiabroncsnak minősül, és megfelel a téli felszerelésekről szóló rendeletnek. A rendelet az aktuális időjárási viszonyoktól függően november 1-től március 31-ig érvényes.

Ezek a gumiabroncsok nem csak a jogszabályoknak felelnek meg, vlhanem ezen felül a hegycsúcsban elhelyezett hópehely szimbólum a garancia arra, hogy ezek valódi téli gumiabroncsok, a gumiabroncsok teljesítményének és jellemzőinek köszönhetően. Az M+S jelzés önmagában megfelel a törvénynek, de a biztonságnak nem.

m-plus-s-pneu

A jégen való haladás jelölése

A gumiabroncs csak akkor felel meg a C1 típusú gumiabroncsokra vonatkozó előírásoknak, ha a gumiabroncs ICE jelöléssel van ellátva. A C2 kategóriájú gumiabroncsok esetében nincsenek szabványok erre a jelölésre.

Označení pneumatiky pro jízdu na ledu - Ice Grip

POR = (P.O.R. - Professional Off-Road) - a gumiabroncsok atipikus POR-jelölése szinte kizárólag a terepjáró, SUV és 4x4 gépkocsi kategóriák számára. Felváltja az M+S jelölést – ezeket az abroncsokat kiváló terepjáró teljesítményre fejlesztették ki és tervezték.

 


A téli gumiabroncsok jelöléséről szóló rendelet

Részlet a 341/2014. Számú, 2018. december 19-én kelt., a járművek közúti közlekedésben való műszaki alkalmasságának és műszaki feltételeinek jóváhagyásáról szóló cseh miniszteri rendeletből

f) A járművek kerekekkel, gumiabroncsokkal valamint hóláncokkal történő felszerelésére vonatkozó műszaki követelmények:

13. A pótkerékkel történő haladás esetét kivéve a járműre nem szerelhető fel egyszerre különböző méretű és kialakítású gumiabroncsok, kivéve, ha a forgalmi engedély másként rendelkezik. Ugyanazon a tengelyen csak azonos kialakítású gumiabroncsok használhatók. A gumiabroncsok szerkezete diagonális, radiális, vegyes – BIAS BELTED lehet. Azonos kialakítású gumiabroncs fogalma alatt az azonos méretű, felépítésű, futófelületű és márkájú gumiabroncs értendő. A gumiabroncs futófelület-mintázatát nyári és téli futófelületként határozzák meg. A téli gumiabroncs az oldalfalán az M+S, M.S, M/S vagy MS jelölést viseli; a téli futófelületet speciális változata a gumiabroncs oldalfalán az ET, ML, MPT vagy POR jelölést viseli.

Az EU-s címke és a téli gumiabroncsok jelölése

 

Az uniós címke részletes leírása egy külön cikkben található 

A téli gumiabroncsok külön jellemzői

A téli gumiabroncsok minimális profilmélysége 4 mm és Csehország egész területén érvényes. A téli gumiabroncsok lágyabb keveréket használnak a jobb tapadás érdekében 7 °C alatti hőmérsékleten, valamint a mintázat több bevágást tartalmaz a víz és a sár jobb elvezetése érdekében.

A téli gumiabroncsok sebességi indexe

A téli gumiabroncsok sebességindexe alacsonyabb lehet a forgalmi engedélyben feltüntetettnél. A haladási sebességet azonban ehhez az alsó határértékhez kell igazítani. A 341/2002 sz. törvényrendelet szerint az ilyen téli gumiabroncsok használatakor a legnagyobb szerkezeti sebességet a vezető látómezejében fel kell tüntetni.

Melyik tengelyen használjam a jobb gumiabroncsokat?

Ha egy garnitúra gumiabroncsban kettőnél több, jobban elhasználódott gumiabroncs van, és nem szeretne még teljesen új abroncsokat vásárolni, javasoljuk, hogy a jobb állapotban lévő futófelületi mintázatú abroncsokat a hátsó tengelyen használja. Ez megakadályozza az autó túlkormányzottságát, azaz az autó hátsó része így nem próbálja meg „megelőzni" az elsőt.

Ugyanez vonatkozik a nyári és a téli gumiabroncsok kombinációjára télen. Ha az autó elsőkerék-meghajtású, és téli gumiabroncsok vannak rajta, túlkormányzottság jöhet létre, és ezt követően csúszás veszélye léphet fel.

A hátsókerék-meghajtású autókon, amelyeknél a téli gumiabroncsokat csak a hátsó tengelyen használják, induláskor nagyobb teljesítményt kap, de az autó eleje kevésbé lesz irányítható. Előfordulhat, hogy még ha el is fordítja a kormányt , az autó akkor is egyenesen halad előre. Ezenkívül, ha rossz időjárási körülmények között ellenőrzi Önt a rendőrség, nem kerülheti el a bírságot, baleset esetén pedig a biztosítótársaságok nem fogadják el a kárigényt.

Ezért javasoljuk, hogy a járműve mind a 4 kerekén téli gumiabroncsot használjon.

Kapcsolt oldalak

Kosár 0 Ft

A kosár üres.